Yapay Bir Gelecek
İnsanoğlunun en büyük icatlarından biri olan ve zaman geçtikçe nasıl bir teknolojiye dönüşeceği konusunda farklı görüşlerin olduğu fakat kimsenin emin olmadığı o şey Yapay Zeka. Bu isim yeterince özet taşıyor aslında. Herkes de biliyor artık ne olduğunu, ne kadar yararlı ve zararlı bir buluş olduğunu. Fakat bilinmeyen kısmı da yapay zeka ile büyüyen bir geleceğin nasıl bir yansıması olduğudur. Çok basit ama rasyonel bir analiz yapmak gerekirse belirli mesleklerde insana ihtiyacın kalmayacağını biliyoruz ve hatta büyük şirketler arasında daha şimdiden bile işten çıkarmalar olmuşken gelecekte de devam edeceğini düşünmek zor değil. Tamam durum bu ama nereye kadar ?
Düşünüyorum da nüfusumuz zaman geçtikçe daha fazla artarken bir yandan insana olan ihtiyacın azaldığı bir senaryo, hiç de hoş durmuyor. Bu konuda devletler nasıl bir politika izler bilmiyorum ama teknoloji şirketlerinin Yapay Zeka konusunda doruğu görmek istediğine eminim. Karışık hesaplamalar veya aylar sürecek planlar için 100 kişilik bir ekip yerine birkaç yapay zeka aracı kullanmak yeterli olduğu gibi para vermek zorunda da kalmıyorsunuz. Ne kadar da güzel, tabii yöneticiler için... Bu açıdan bakıldığı zaman toplumun şikayetçi olacağını öngörebiliriz fakat ne yapacaklar, biz ne yapacağız ? Şimdiden harekete geçip yöneticilerden biri olmaya mı çalışmalıyız yoksa başkaları bizim için bir şeyler düşünmüş müdür ? Düşünmüştür elbet ama kendileri için. Ayrıca yöneticilerden olamazsak ne olacak ?
Yapay Zeka'nın işlerimizi daha da kolaylaştıracağını söyleyebiliriz tabiki ama ondan önce hiyerarşinin tüm dünyada sağlanabileceğinden şüpheliyim. Sağlandığını varsayarsak resmen bir kişi, sadece yapay zeka araçları ile şirket gibi davranabilecek fırsata sahip olacak. Şuanda bile yatırım tavsiyesi, haftalık/aylık/yıllık planlamalar, fikir önerisi, site kurma, muhasebe vb. birçok alanda o kadar işe yarıyor ki gelecekte bundan çok daha fazlasının olacağını bilebiliyoruz. Bugün bir yazı ödevinin yapay zeka ile bir kaç dk içinde yazılması ne kadar kolaysa gelecekte de küçük tıbbi operasyonların yapay zeka destekli robot kollar ile yapılması o kadar kolay olabilir. Şimdi böyle bir gelecek düşünüldüğünde ne kadar faydalı ve pratik olması dışında toplumun buna nasıl bir tepki vereceğini düşünmemek elde değil. Yani hiyerarşi sağlanamazsa dediğim isyan vb. durumları düşünmeliyiz. Bunları düşünebiliriz ama benden ve bizden önce başkaları da düşünmüştür. Biraz komplo teorisi gibi olabilir fakat nüfusun azaltılması amacıyla küçük önlemlerden ziyade büyük önlemlerde alınabilir. Küçük önlemlerden kastım devletin çıkardığı yasalar çerçevesinde ailelerin kaç çocuğa sahip olmasının daha uygun olduğunu belirtmesi. Fakat hukuksal olarak buna veya başka çözüm yöntemlerine izin verilmeyedebilir. Sosyal devletlerde bunu kabul ettirmek zordur. Peki resmi olarak çözüm bulunmazsa ne olacak ? Daha yeni popüler olan fakat aslında aramızda uzun bir süredir varolan Hanta virüsünü düşünelim. Bu virüs normalde insandan insana bulaşamıyor olsa da bir alt türü olan Andes virüsü bunu yapabiliyor. Corona virüsünden ziyade daha zor bulaşıyor ama öldürücülük oranı ortalama 17 kat daha fazla. Büyük teknoloji devleri, belirli devletlerin yardımıyla laboratuvar ortamında bu virüsün farklı bir varyantını oluşturmayı başarıp aramıza salarak acımasız ama başarılı bir çözüm yolu seçemez mi ? Gerçekten de insanların bunu yapamayacak kadar merhamet sahibi olduğunu düşünmek dünyanın düz olduğunu düşünmekten daha kötüdür. İnsanlar bunu yapar çünkü zamanında daha kötüsünü bile yaptılar.
Sonuç olarak ben aydın bir gelecek beklemiyorum. Bahsettiğim ihtimaller dışında savaş vb. çıkar güdülerek yapılacak faaliyetlerde olabilir ama bunların dışında güllerin açtığı, yıldızların parladığı masalsı bir gelecek düşünmüyorum. Evet, Yapay Zeka mükemmel bir buluş fakat kendi oluşturucularının bile şüphe ile baktığı bir teknoloji. Hakkındaki makaleler incelenirse bilimsel katkısı dışında elde tutulabilir bir şey bulmak zor. Bunun da en büyük sebebi belki de gerçekten kendi elimizle kendi sonumuzu getirecek olduğumuzdur. Bu ihtimalden bahsederken yapay zeka bilinç kazanıp taraf değiştirecek diye anlatılabilir ama bence bu ihtimal olmasa da aç gözlülük en az bu ihtimaldeki zarar kadar kötülük getirecektir. O yüzden insanoğlunun kendi eliyle kendisinden daha üstün olabilecek bir şey oluşturduğunu düşünmeye gerek duymuyorum ve zannetmiyorum. Eğer ne olacağını merak ediyorsak en yakın dostumuz zamanın kendisidir ama zaten bu merak da o kadar iyi olmayabilir. Yani dönüm noktasını yaşayacağım için heyecanlı ama daha sonrasında ne olacağını öğrenemeyeceğim içinde üzgünüm. İnsanız işte, merak bitmiyor.
Yorumlar
Yorum Gönder